sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Polttoainetankin puhdistaminen


Olen putsannut kaikista aiemmista veneistä tankin, joten tämänkin veneen tankki joutui käsittelyyn ja ihan syystäkin.
Ihme, ettei vene kärsinyt minkäänlaisista käyntihäiriöistä.

On vain pikkuisen turvallisempi olotila myrskyssä ajaessa, kun tietää ettei matka tyssää ainakaan leväongelmiin pahimmalla hetkellä. Tämän vuoksi tankit on tullut puhdistettua kaikista paateista, mitä olen omistanut.

Aiemmassa veneessäni kävikin niin, että pikkuinen millin vahvuinen, pari milliä leveä ja muutaman millin pituinen "levälautta" tukki polttoainelinjan takaiskuventtiilin niin, että vene jaksoi käydä tyhjäkäyntiä, muttei jaksanut nostaa kierroksia.
Oli silloin mukamas kauhea "kiire" saada aiempi vene veteen ja ajatuksena oli huoltaa vesillä loppuun, mukaan lukien tankin putsaus.
No eka reissulla olikin kova aallokko ja aallokossa tankin lietteet lähtivät liikkeelle. Pääsin mun tuurilla avoimemmille vesille ja sitten moottori sanoi tööt. Moottori sammui heti, kun vähänkään nostin kierroksia.
Mukana oli pikkuinen perämoottori (apumoottorina näitä tilanteita varten), jonka laitoin tekemäni uimatason laitaan kiinni. Tällä tavoin pystyin ajamaan kohtalaisessa aallokossa/ tuulessa kohti lähintä satamaa ja sataman aallonmurtajien välistä poikittain sisään 🌊 . Paikallinen tuttu satamavahti kyseli, että mikset ajanut tuollaisessa kelissä veneen omalla moottorilla ja miten ihmeessä tulit kylki edellä sataman suuaukosta sisään. 😊
Näin on käynyt muillekin veneille. Menee aikansa, ennen kuin vian hoksaa paikallistaa, esimerkiksi tuohon venttiiliin.
Tankin puhdistettuani ei ollut enää ongelmia tuossakaan veneessä.

Dieselbakteeri, levä, mikrobi, mössö, liete, biomassa, hiiva, sieni.
Rakkaalla, jo yli puolivuosisataa tunnetulla vihollisella on monta nimeä.

Bakteerialustaksi kelpaa jopa 1:1000 vesimäärä polttoaineessa, eli mukillinen kuution tankissa riittää oikein hyvin käynnistämään kasvun, mikäli muut "puitteet" ovat kunnossa.
Jotkut bakteerilajit käyttävät hengittämiseen hapen sijasta rikkiyhdistettä, sulfaattia.
Yleensä nämä bakteerit joita on erään jenkkijulkaisun mukaan kirjoitushetkellä noin 150 eri lajia, kasvavat polttoaineen ja veden rajapinnassa. Tämä lukumäärä siis ei biodieselillä.
Uudet polttoaineseokset mukaanlaskettuna kasvaa määrä yli 1400:aan.

Ajattelin saada nämä edellämainitut moskat pois tankista.

Aikojen saatossa kondenssivesi+ diesel saa ihmeitä aikaan. Kannattaa pysyä myös erossa FAME-Dieselistä, tuloksena on 💩

Olen myös vältellyt sellaisia jakeluasemia, joissa on "kaksinkertainen" polttoaineen litrahinta.
Silloin tietää, ettei jakelupisteen säiliössäkään oleva tavara ole välttämättä kovin tervettä vähäisen kiertonopeuden vuoksi.

Vastaavanlaisen tankinpesu-urakan jälkeen moni veneilijä käyttää tällaisia tratteja suodattimineen, tankkauksen yhteydessä (Linkki) .
Nämä eivät päästä vettä ollenkaan läpi ja suodattavat partikkeleita dieselistä/ bensiinistä. Näitä on eri virtausnopeuksilla, jne.
Tässä on kans aika havainnollistava testi.

Tässä hyvä linkki, jossa testataan 12:sta erilaista levänestoainetta. Biosidejä, sekä dispergointiaineita.

Tässä näytetään 72h nopeutettuna ja lopputulos AJX-tcs biosidilla. Levää on kasvatettu noin 90-päivää.

Suomenkielinen juttu dieselbakteerin torjunnasta

Monen lukemani testin osalta olen päätynyt käyttämään joko biosidi Grotamar 82:sta, tai dispergoivaa Star-Brite startronia.
Näitä kahta saa myös helposti ympäri Suomen.
Biltemallakin näkyy olevan omansa.
Kemikaalilistausta lukiessa, useimmissa näkyy olevan ainakin naftaleeni isossa osassa.

Ajattelin vaihtaa polttoaineen esisuodattimen nykyaikaiseksi. Vanha Cav-suodatin sai lähteä, kun tuon läpikään ei nähnyt mitään.

Tilalle tuli Separ swk 2000/5, 30-micronin suodatinelementillä. Suodatintestifilmi (Klikkaa)
Suodatin on hieman "etukenossa", koska ajaessa veneen keula nousee vastaavasti hieman ja suodatin on silloin suorassa.
Yanmar suosittelee oppaassaan esisuodattimeksi 30μm- suodatinkarkeutta ja käskee välttämään "liian yleistä virhettä", eli olemaan asentamatta liian hienoa esisuodatinta. Tämä rasittaa turhaan pumppua ja voi tukkeutua joissakin tilanteissa turhankin nopeasti.

Katsoin, mitä löytyy vuoden paikallaan olleen Cav:n sisältä. Näky oli niin lohduton, että päätin puhdistaa tankin mahdollisimman tehokkaasti.

Kävin ajamassa veneellä reilussa metrin aallokossa, tankissa vain 40l polttoainetta. Halusin nähdä, tuleeko uuden suodattimen lasikuppiin tavaraa. Tulihan sitä ja ajatus tankin puhdistamisesta sai viimeisen niitin..
Onneksi tuo uusi suodatin on helppo puhdistaa, eikä mene tukkoonkaan kovin helposti.
Huomaa, kuinka sameaa polttoaine on!
Kohtuullisen purkamisen jälkeen tankki alkaa olemaan "käsillä". Tulpattu letkuyhde on tankin tyhjentämistä varten. Putki menee ihan pohjaan saakka. Ajattelin katkaista putkesta vähän pois ja kytkeä (tulevaisuudessa) lämmittimen polttoainelinjan tuohon. Voi olla, että hitsaan jokin ison rst-mutterin tankkiyksikköön ja ruuvaan pultin tiivisteineen mutteriin kiinni. Tuosta mutterin reiästä olis näppärä tutkia tankkia tulevaisuudessa ja tarpeenvaatiessa nopea imeä tankki tyhjäksikin.


Tankkiyksikkö irti, jonka jälkeen pääsee laipion etupuolelle. Tankin puolivälissä on laipio koko matkalta, veneen sivusuunnassa.


Polttoainemittarin anturi irti, jonka reiästä pääsee tankin taempaan osaan.

Tankin etuosa, sekä loiskelevyt. Likaista on!

Polttoaineen imu menossa. Polttoaineen mukana sai imettyä suurimman osan vedestä ja levästä pois ekakerralla.



Tankin takaosa... Järkyttävää mössöä...

Spriitä kehiin ja luutuamaan.
Tätä ennen tankkia on "painepesty" puhtaalla dieselillä useaan kertaan samalla polttoainepumpulla, jolla imin tankin tyhjäksi. Näin sain kaikki levälautat liikkeelle ja imettyä aina painepesun jälkeen pois. Onneksi pumpussa oli tehoa ja todella suuri litratuotto.
Omatekoinen moppi, joka toimi hyvin. Luututtu puhtaalla dieselillä ja sen jälkeen spriillä kauttaaltaan. Lopuksi pariin kertaan pyyhitty rasvanpoistajallakin.
Oikeasta reiästä mahtui just käsi sisälle, joten moppia tarvitsi käyttää vain tankin takaosassa.

Puhdasta tuli! (Mustat täplät/ pilkut ovat hitsiroiskeita)

Sain puhtaaksi myös taemman osan tankista.

Nyt olis jollekin halukkaalle noin 50l läpinäkymätöntä mustan sameaa dieseliä käyttöä varten, heh... 😁
No dieselit menivät kierrätykseen. Polttoainepumppu jauhoi levät ja veden dieselin sekaan samentaen koko polttoaineen. Yhden vuorokauden aikana kanistereiden pohjalle erottui isoja tummia lauttoja, mutta kierrätykseen vain!
En ala säästämään "väärässä paikassa" ja laittamaan samaa polttoainetta takaisin säiliöön, suodatettunakaan.

Tässä yhteydessä on hyvä tarkistaa huohotinputken joutsenkaula, sekä tankinkorkin tiiviste, niin vedenpääsy tankkiin näiltäkin osin on estetty. Tässä veneessä joutsenkaulaa on noin 30cm huohotinletkussa.

Laitan vielä keväällä heti tankin täyteen tankkauksen yhteydessä dieselin sekaan shokkiannoksen biosidiä, joka tappaa dieselbakteerit, mikäli alempi testi dispergoivalla aineella ei anna haluttua tulosta.
Tilaamani testivoittaja-biosidi pilkkoo bakteerit niin pieniksi, että ne palavat moottorissa ja eivät näin perusteellisen puhdistuksen jälkeen tuki mitään.
Maahantuojan ohjeistus oli tankata tankki puhdistuksen jälkeen täyteen biosidin kera.
Toinen vaihtoehto on antaa tankin olla rutikuiva kevääseen saakka, varmistaa ettei kosteutta ole keväällä tankissa ja tankata sitten täyteen aineen kera.

 (Yleinen virhe on lisätä aine suoraan puhdistamattomaan tankkiin, joka on täynnä mönjää. Kuollut bakteerikasvusto lähtee lauttoina liikkeelle ja sitten suodattimet ovat kokoajan tukossa).

Eipähän tarvitsisi puhdistella tankkia joka vuosi, kun putsaa nyt kunnolla...

Jotkut veneilijät puhdistavat veneensä tankin joka vuosi liippaamalla tankin laidat ja joissakin näissä veneissä esiintyy aina hieman mönjää. Silloin lienee perusteellisempi puhdistaminen myös kemiallisin asein paikallaan.

Yhdenlaiseen toistuvuuteen olen tankkiasiassa törmännyt: Iso matkavene, iso tankki, vähän polttoaineenkiertoa, tiedossa jossain vaiheessa tankin puhdistaminen.

Tankin sisältö on helppo tarkistaa hitsastusta holkista valolla varustetulla tarkastuskameralla, tai ujuttamalla tankin yläpuolelta kokonaan läpinäkyvä kumiletku ihan tankin pohjaan saakka suoraan asentoon ja tulpata peukalolla letkun yläosa nostettaessa letku pois tankista. Letkun läpi näkee karkeasti polttoainekerrostumat.
Pitää huumorilla tehdä dieselbakteerin kasvatustesti.
Testi aloitettu Lokakuussa 2017.
 Laitoin TÄSTÄ PROJEKTISTA jääneeseen puhtaaseen maaliastiaan tankista imettyä "jauhettua" dieseliä ja lisäsin vähän vettä.
Mössö saa kasvaa rauhassa +18°c:ssa kesään asti. 
Toinen kestotesti on RTV:n dieselinkestävyys (iso klöntti keskellä).
Ajattelin tehdä tankkiyksikölle RTV:stä tiivisteen. Alunperin yksikön ja tankin välissä on 3mm kumitiiviste+joku kuivumaton liima, lieneekö Timex/ vastaava.
Tässä sama purnukka Tammikuun lopulla 2018.
Muutos silminnähtävissä. Oikeastaan kaikki vesi on jo paksun mönjälautan käytössä.
Tottakai se pitää sitten keväänkorvilla testata levänpoistoainekin (oikessa mittasuhteessa), kun tuota levää kerran talven yli kasvatellaan 😀 

3/2018. Kippo jouduttu vaihtamaan toiseen, kun diesel, tai levä aiheutti aiempaan kippoon kohouman ja kohouman keskelle neulanpään kokoisen reiän. Onneksi mitään ei päässyt valumaan pois.
Sinänsä ihme homma, kun kippo on tarkoitettu maaleille/ tinnereille.
Laitoin Starbriten Startronin suositellussa suhteessa sekaan ja nyt sitten näkee, onko aineesta mihinkään. 10 päivän kuluttua pitäisi 96% bakteereista olla kuollut.
Saas nähdä, liukeneeko mönjä kokonaan dieseliin.

Kipon vaihto pienempään lienee jees ja heiluttelu/ polttoaineen siirto käykööt "aallokosta"

Kun vajaassa kuukaudessa ei näköjään tapahtunut yhtään mitään silminnähtävää muutosta Startronilla, niin kaadoin joukkoon Gortamarin.

Grotamar 82 lisätty ja 8-päivän jälkeen näyttää tältä. 1/3 kokoinen kirkas seos näkyy vasemmalla, joka tuli hiljakseen aineen lisäämisen jälkeen.
Tuon jälkeen ei tapahtunut silminnähden mitään muutosta kuin, että kirkas lima oli peittänyt 1/2 osan purkin pohjasta.

Levälautta pieneni myös jonkinverran.
Tämän aineen tarkoitus on ensisijaisesti tappaa bakteerit tankin mekaanisen puhdistuksen jälkeen ja pilkkoa levää. Paljon on tarinoita, että kaadetaan aine tankkiin ja kaikki levä ajetaan suodattimiin......








Tankkiyksikköön ilmaantunut yksi reikä lisää ja toinen imuputki (tyhjennysputki) lyhentynyt 5cm...Mikäli joskus tuollainen mönjäkasvusto/ suuri vesimäärä pääsee yllättämään kesken lomareissun, niin matkantekoa voi jatkaa laittamalla moottorille menevän polttoaineletkun tähän lyhyempään putkeen.
En siis ottanut tuota putkea käyttöön lämmittimelle, kuten aiemmin meinasin, vaan tein lämppärille oman lähdön.

Nyt "tarkastusreiästä" on helppo päästä tutkimaan nopeasti/ vaivattomasti tankin sisälle ja tarvittaessa imeä pumpulla huollon yhteydessä kaikki dieselit pois tankista pohjaa myöten.

Mikäli joltain jakeluasemalta saa vahingossa vesidieseliä, niin veden imukin onnistuu helposti tankin pohjalta hitsatun holkin kautta. Tuohon ongelmaan ajattelin ostaa vedenerottimella olevan suuren virtausmäärän mahdollistavan tratin, joka laitetaan tankkausaukkoon tankkauksen yhteydessä.
Olen kuullut, että joillakin syrjemmillä jakeluasemilla on käynyt huono tuuri ja vettä on päässyt dieselin mukana tankkiin. Eräässä tapauksessa veneen tankki oli tyhjennetty pari tankkausta aiemmin ja vene sammui jälkimmäisen tankkauksen jälkeen. Vedenerotin oli täynnä vettä ja tankissa toista litraa vettä!

Holkki on 1/2" 316L. Tulpan tiivisteenä toimii joka paikasta löytyvä öljypropun 22mm usit-tiiviste. Tuosta holkin reiästä on tarvittaessa helppo ujuttaa myös tarkastuskamera tankin sisälle.

Vielä kasa nippeleitä pöydällä ja toinen holkki mallina, jonka avulla pystyin ottimen valmistuttua tekemään "koepaineistuksen" tälle...


Piti tehdä M8 kierre R1/2 tulpan keskelle...Jep, ruuvipenkkikin alkaa olemaan vaihtokunnossa...


Ajattelin asentaa tekemäni polttoaineen tankkiottimen hitsaamaani holkkiin kiinni. Ottimen voi ruuvata helposti holkista irti ja varatiiviste on nippusiteellä kiinni polttoaineletkussa. Lämppärille lähtevä linja on 2mm, jolloin imukorkeutta voi olla isompaa linjaa enemmän, mikä mahdollistaa lämppärin polttoainepumpun vapaamman sijoittamisen. Ottimen pää on ~7cm irti tankinpohjasta.





Ajattelin tehdä tällaisen vesilukon tankille menevän korvausilmaletkun väliin olemassaolevan joutsenkaulan lisäksi...
Veden pääseminen dieselin sekaan tämän linjan kautta pitäisi olla eliminoitu. Pohjapropusta on näpärä laskea mahdollinen vesi pois.




Tässä näkyy testeissä olleiden levänestoaineiden vaikutus 10-päivän jälkeen.
Pylväissä prosentuaalinen osuus tuhoutuneista bakteereista 10:ssä päivässä.



Tällä aineella positiivista on, ettei tätä voi annostella liikaa ja toisena syynä dispersio. Varsinaista näkyvää levää aine ei poista kokonaan. Testitulos aiemmassa kuvassa. Ostettu lähinnä tulevaa kausisäilytystä varten...
Tällä biosidiin perustuvalla aineella positiivisena/ negatiivisena vaikutuksena on se, että aine "jauhaa" levää dieselin sekaan ja ajaa mössön suodattimiin. Toisinsanoen, ilman tankinpuhdistusta saa varautua suodattimien vaihtoon ja ehkä moottorin sammumiseenkin. Testituloksia pari kuvaa aiemmin. Ostettu kesää varten litran puteli...

Joitakin asioita uskoo vasta, kun itse näkee. Vettä ei mene pisaraakaan läpi, edes vesihanan alla...
Tällainen suodatinsuppilo tarttui kaupasta mukaan.
Virtaus 45l/min ja suodatinkarkeus 50micronia. Tämä tosiaan erottelee kaiken veden pois, roskien lisäksi.
Testifilmejä on netti pullollaan ja muutama tuttukin on kokenut tällaisen hyväksi.
Suodattimet on teflonpäällysteistä metalliverkkoa ja trattia kestää hakata vasarallakin.
Testifilmi 



Tällä paketilla ja useamman metrin pituisen johdon avustuksella pääsen katsomaan tankin sisältöä koska vain tulevaisuudessa, huoltojen yhteydessä...


Ajattelin joskus tehdä punaisen neliön kohdalle manusluukun. Tankki olis huomattavasti nopeampi ja helpompi puhdistaa luukun kautta. Ei tarvis ottaa, kuin lattialevy irti.
Toinen vaihtoehto on ostaa valmis tarkastusluukku, joka on todella nopea käyttää auki!
Hintaa 159mm terineen jäis noin satasen verran.
Mietin myös tällaista tankkiluukkua. Laittais tuplamäärän läpipultteja. Luukun yli haponkestävä lätkä, joka estää aukikiertymisen ja kierteisiin leikkausta estävä rasva. Olis nopea päästä tankkiin käsiksi.



Tein tankkiyksikön päälle kunnon luukun vesivanerista samalla, kun kasasin sisustaa. Tässä vielä karkeaa touhuilua menossa. Lämmittimen polttoainepumppu on tässä kuvakulmassa piilossa, mutta tähänkin pääsee tulevaisuudessa paljon nopeammin käsiksi. Nyt ei tarvitse purkaa koko sohvaryhmää, vaan selviää pelkästään luukun avaamisella 👍




Piti asennella 2018 kauden päätteeksi tällainen polttoainehana...

Nupeista voi valita, imeekö pumppu pohjalta,vai 4cm korkeudelta pohjasta dieseliä moottoriin.
Jos joskus pääsee vaikkapa vesi yllättämään tankinpohjalla, voi vedenerottimesta huolimatta toimia matkanvarrella "pomminvarmasti" ja kääntää polttoaineenoton ottamaan polttoainetta 4cm pohjan yläpuolelta...

Voihan tuo toimia myös "varatankkinakin" polttoainemittarin mennessä rikki. Kääntää polttoaineenoton ylempään putkeen ja moottorin pätkiessä kääntää ottamaan pohjalta...Eipähän lopu ihan kaikki polttoaine kesken matkan...

Suodattimien vaihdon yhteydessä ei vuoda enää polttoainelinja kuiviin ja onpahan tuossa mahdollisille venevarkaillekin pähkinä purtavaksi...
























8 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista tarinaa näin toiselle vastaavan omistajalle.
    Olen luonut FB ryhmän "Flying Albatross Owners". Olisi mielenkiintoista vaihtaa tietoa ja kokemuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fb ssä on jo entuudestaan ryhmä Albatross veneilijät. Tervetuloa, ellet kuulu jo ryhmään.

      Poista
  2. Jep, kiitoksia.
    Ollaan yhteyksissä.

    VastaaPoista
  3. Noniin. 2/2019 katsottu kameralla tankkiin, eikä siellä mitään näy. Käsittely siis toimi.

    VastaaPoista
  4. Tosi mielenkiintoinen juttu. Ostin juuri (lokakuussa) matkaveneen ja veneellä on ajettu vain muutamia tunteja viimeisen kolmen vuoden aikana. Saatta olla vettä tankissa eli myös bakteeria ja massaa. Hankala tuo puhdistaminen kun on tankki melkein täynnä. Noin 300 litraa naftaa viellä.

    VastaaPoista
  5. Kiitoksia.
    Jep, nyt on hyvää aikaa puhdistella veneesi tankki, ennen veneilykautta.

    VastaaPoista
  6. Kiitos, mielenkiintoista luettavaa. Meillä sama moottori. Monta hyvää "vinkkiä" joita lukiessa talven puuhapäivien sisältökin alkoi täsmenyä. Ei se Vappu sitten niin kaukana olekkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että jutusta on apua. Joo vappu on nopeasti jälleen edessä, kun puuhastelee talvella veneen kimpussa.

      Poista